Teraz jest 23 wrz 2014, o 19:22

 Sponsor 

Regulamin działu


Aby usprawnić przeglądanie tematów i uzyskać szybką odpowiedź, tytułuj temat:


[Exx][Nazwa tematu]


Tematy wprowadzające bałagan na forum będą usuwane przez Moderatorów



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
 VANOS- jak działa i co to takiego- kącik wiedzy 
Autor Wiadomość
Klubowicz
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 sty 2011, o 00:38
Posty: 1073
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
Model BMW: BMW E46 323i
Post VANOS- jak działa i co to takiego- kącik wiedzy
Witam :)
Postanowiłem z nadmiaru wolnego czasu zebrać informację na temat Vanos-a, który gości pod naszymi maskami. Wiedza zawsze może się przydać. :ok:

Wiec zaczynamy:

VANOS (niem. Variable Nockenwellen Steuerung) - dwustopniowa regulacja faz rozrządu firmy BMW.

Obrazek

Zasada działania:

VANOS (z niem. Variable Nockenwellen Steuerung) został po raz pierwszy zastosowany w silniku M50 w 1992 roku. Jednostka ta była montowana m.in. w BMW serii 5 (E34) oraz serii 3 (E36). W przeciwieństwie do takich systemów jak VTEC czy MIVEC, niemiecki patent jest w stanie zmieniać jedynie moment otwierania się i zamykania zaworów dolotowych (a w wersji Double VANOS także i wylotowych). Poprzez operowanie cały czas tą samą krzywką, nie zmienia się całkowity czas otwarcia zaworów, bądź ich wznios. Do tego służy Valvetronic.

Obrazek

Valvetronic jest bezstopniową regulacją wzniosu zaworów dolotowych w BMW. Wielkość zasysanego ładunku powietrza nie jest regulowana przepustnicą, a poprzez zmienny skoku zaworu ssącego. Skok zaworów może się zmieniać od 0,25 mm aż do 9,8 mm. Takie sterowanie dawką powietrza zmniejsza zaburzenia przepływu ładunku dozowanego bezpośrednio na cylindrze i zwiększa jego prędkość co sprzyja lepszemu napełnieniu komory spalania. Valvetronic jest uzupełnieniem VANOSa, gdzie pierwszy system nigdy nie występuje bez tego drugiego, aczkolwiek odwrotna sytuacja może mieć miejsce.

VANOS do zmiany kąta fazowego, a więc momentu otwarcia zaworów wykorzystuje obrót całego wałka rozrządu względem koła, które go napędza. Na końcu wałka rozrządu nacięty jest wielowypust, umieszczony pod kątem do osi wałka. Nakrętka, która na nim się znajduje ma również na swojej powierzchni nacięty wielowypust zorientowany równolegle z osią, wzdłuż której może się przesuwać. Jako że nakrętka nie ma możliwości obrotu, to przesuwając się wzdłuż osi wałka wymusza jego obrót, a tym samym zmianę kąta fazowego.

Sterowanie nakrętki odbywa się hydraulicznie, pod wpływem ciśnienia cieczy roboczej. Obok nakrętki znajdują się dwie komory wypełnione cieczą, oddzielone cienkim tłoczkiem przylegającym ściśle do nakrętki. To właśnie ten tłoczek wymusza ruch nakrętki wzdłuż osi wałka. Ciecz wpływa do komór za pośrednictwem zaworów elektromagnetycznych, które zajmują się kontrolą ciśnienia w nich panujących.

Obrazek

Pierwsza generacja systemu VANOS nie posiadała płynnej bezstopniowej regulacji. Odbywała się ona dwustopniowo. Poniżej pewnych obrotów (zależnie od pojemności silnika mogło to być 1000 obr./min. lub 3000 obr./min.) wał rozrządu obracany był w taki sposób, aby zmniejszyć kąt otwarcia zaworów dolotowych. Otwierały się one nieco później, przez co kąt przekrycia zaworów (kąt pomiędzy otwarciem zaworów dolotowych, a zamknięciem zaworów wylotowych) w pobliżu ZZ był mniejszy tak jak i zasysanie spalin do cylindra. Silnik lepiej pracował na biegu jałowym.

W średnim zakresie prędkości obrotowych wałek rozrządu obracany był w przeciwną stronę, tak, aby zawory dolotowe otwierały się wcześniej. Kąt przekrycia zaworów wzrastał w pobliżu ZZ i tworzyła się wewnętrzna recyrkulacja spalin sprzyjająca zmniejszaniu ilości spalin dostających się układu wydechowego. Jako że sam czas otwarcia zaworów nie mógł się zmienić, to dzięki wcześniejszemu zamykaniu się zaworów dolotowych rósł także moment obrotowy (w wyniku wzrostu ciśnienia w cylindrach). Po przekroczeniu wyższych prędkości obrotowych (ok. 4500 obr./min.) wał rozrządu ustawiany był ponownie w położeniu, które zapewniało późniejsze otwarcie zaworów, a tym samym uzyskanie maksymalnej mocy silnika.

Obrazek

W nowszych silnikach stosowany jest system VANOS regulujący bezstopniowo położenie kątowe wałka rozrządu. Zależne jest one od obciążenia i prędkości obrotowej silnika. System Double VANOS obsługuje za to także zawory wylotowe. Ten system ciągłej regulacji działający w całym zakresie obrotów silnika posiada szybszy układ elektrohydrauliczny. Faza przełączania trwa w nim jedynie 0,25 sek.

Dzięki systemowi VANOS udało się obniżyć spalanie oraz ilość trujących substancji wydzielanych do atmosfery z gazami wylotowymi. Double VANOS pomaga także szybciej nagrzewać katalizator. Układ zmiennych faz rozrządu stosowany w BMW przede wszystkim pozwolił na znaczny wzrost momentu obrotowego w zakresie niskich i średnich prędkości obrotowych.

Oto filmik który ilustruje jak działa Vanos:



I schemat działania:



Mam nadzieję, że przedstawiłem to w miarę jasno i czytelnie :D

Pozdrawiam i życzę miłej lektury- Gregore46 :ok:

_________________
Obrazek
--->Chociaż w domu głód i nędza 6 cylindrów mnie napędza<---
GG: 661016


15 sty 2012, o 12:22
Zobacz profil
Administrator
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 wrz 2009, o 16:50
Posty: 3685
Lokalizacja: WARSZAWA - MOKOTÓW
Model BMW: E36
Silnik: M50B25
Post Re: VANOS- jak działa i co to takiego- kącik wiedzy
lektura godna wielkiej uwagi,GregorE46 zachęcam do częstszego zapodawania tak ciekawych artykułów :ok:

Pozdro. :ok:

_________________
Obrazek

Obrazek

humi9@bmwklubmazowsze.pl


15 sty 2012, o 12:40
Zobacz profil WWW
Rozmowny
Rozmowny

Dołączył(a): 11 kwi 2010, o 18:00
Posty: 163
Lokalizacja: Warszawa Praga Płd.
Model BMW: 2xE34
Post Re: VANOS- jak działa i co to takiego- kącik wiedzy
kurcze a ja zawsze myślałem ze vanos to jest sprzęgło "wiskotyczne"... hahaha :rotfl:


niektórzy na pewno jeszcze pamiętają oco kaman ;) a tak na poważnie to ciekawie napisane, jak ktoś świeży w temacie to przeczyta parę razy i będzie mniej więcej kojarzyć o co chodzi z tym ze pierwszy z tych dwóch filmików przedstawia działanie valvetronica a nie vanosa - o tym można zrobić drugi osobny artykuł ;)

_________________
Serwis samochodów BMW Wiltronic

-MECHANIKA
-DIAGNOSTYKA KOMPUTEROWA
-PROGRAMOWANIE
-CHIPTUNING
-USUWANIE FILTRÓW CZĄSTEK STAŁYCH - DPF
-ELEKTRYKA, ELEKTRONIKA

Brzozowa 24B
05-220 Zielonka / Warszawa
693-344-258


facebook.com/wiltronic

Opinie forumowiczów znajdziesz w dziale "Warsztaty polecane"


16 sty 2012, o 00:14
Zobacz profil
Post Re: VANOS- jak działa i co to takiego- kącik wiedzy
Fajny artykuł i ciekawie opisany :), a no ja np. pamiętam, jak wszyscy się nagle dowiedzieli, że mają takie cacka w samochodach :D

Gregor, gratuluję artykułu :ok:


16 sty 2012, o 01:09
Post Re: VANOS- jak działa i co to takiego- kącik wiedzy
chciałabym rozumieć co tu jest napisane :P :rotfl: :cool: Why nie ma poradników/słowników mechanicznych dla kobietek :P Hmm.... jak po babsku działa Vanos ?? Po obejrzeniu filmiku stwierdzam, że to jest coś co pomaga/pobudza (sorry ale nie mogę znaleźć odpowiedniego słowa)umożliwia osiąganie wysokiego momentu obrotowego przy niskich prędkościach obrotowych silnika, równy bieg jałowy a jednocześnie wysoką moc na wysokich obrotach.?? Czyli, że auto na wysokich obrotach się tak nie męczy? :oczami:


3 lut 2012, o 13:23
Moderator
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 maja 2011, o 17:10
Posty: 1309
Lokalizacja: ŁomiankY :P
Model BMW: E39
Silnik: M57D30
Post Re: VANOS- jak działa i co to takiego- kącik wiedzy
Marvel napisał(a):
chciałabym rozumieć co tu jest napisane :P :rotfl: :cool: Why nie ma poradników/słowników mechanicznych dla kobietek :P Hmm.... jak po babsku działa Vanos ??



bo musieliby je pisac na różowo, a różowa farba droższa od czarnej hehehehe :rotfl:

_________________
Brunetki Mogą Wszystko ....
GG 4331788,
e-mail: czarna@bmwklubmazowsze.pl


3 lut 2012, o 17:35
Zobacz profil WWW
Moderator
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 wrz 2011, o 19:12
Posty: 1078
Lokalizacja: Legionowo
Model BMW: e36
Silnik: M52B28
Post Re: VANOS- jak działa i co to takiego- kącik wiedzy
ja tam wole paryski blekit z rozowymi motylkami :D

_________________
Obrazek Gaduła_Legionowo


gadula_legionowo@bmwklubmazowsze.pl

698-746-997



My mamy forum, inni klepią głupoty na facebook'u :)


3 lut 2012, o 19:08
Zobacz profil WWW
Klubowicz
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 sty 2011, o 00:38
Posty: 1073
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
Model BMW: BMW E46 323i
Post Re: VANOS- jak działa i co to takiego- kącik wiedzy
Ja nie rozumiem ciągłego bałaganu w damskich torebkach i tego jak tam może się tyle zmieścić mimo takich rozmiarów wiec można powiedzieć że w kwestii nierozumienia jesteśmy na zero he he he :D

Pozdrawiam wszystkie kobiety świata i ich torebki :piwo:

_________________
Obrazek
--->Chociaż w domu głód i nędza 6 cylindrów mnie napędza<---
GG: 661016


4 lut 2012, o 07:46
Zobacz profil
Administrator
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 wrz 2009, o 16:50
Posty: 3685
Lokalizacja: WARSZAWA - MOKOTÓW
Model BMW: E36
Silnik: M50B25
Post Re: VANOS- jak działa i co to takiego- kącik wiedzy
ok. off top dość ciekawy :) ale skupmy się na istocie przedmiotu jakim jest Vanos

Pozdro.

_________________
Obrazek

Obrazek

humi9@bmwklubmazowsze.pl


4 lut 2012, o 10:03
Zobacz profil WWW
Post Re: VANOS- jak działa i co to takiego- kącik wiedzy
Dzięki za porównanie mojej chęci zapoznania się z czymś nowym (w tym przypadku Vanos) do różowego, paryskiego błękitu z różowymi motylkami literek.......i.....vice versa z wyrzuceniem nam kobietom w twarz śmietniku w torebkach...... :P
Już wiem jak działa i po co Vanos - mój najlepszy na świecie E39Piotrek ma więcej cierpliwości/bądź wiedzy na w/w temat. Dzięki wielkie raz jeszcze. :)

Życzę miłego dnia :)


4 lut 2012, o 16:56
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Skocz do:  
Nowości Nowości Mapa Strony Mapa Strony Index Mapy strony Index Mapy strony RSS RSS Lista kanałów Lista kanałów
Powered by Sparco
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
phpBB SEO
statystyka page rank